Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΜΑΘΗΤΕΣ-ΓΟΝΕΙΣ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ: ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΣΤΑΜΑΤΑΜΕ ΤΟΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ!



ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ: Τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός;

·         Όταν συμμαθητές ή άλλα παιδιά σε κοροϊδεύουν, σε βρίζουν και θέλουν σκόπιμα να σε πληγώσουν.
·         Όταν σε απομονώνουν και δεν αφήνουν άλλα παιδιά να σε κάνουν παρέα.
·         Όταν λένε άσχημα πράγματα για σένα πίσω από την πλάτη σου.
·         Όταν σε εκβιάζουν να τους δώσεις χρήματα ή πράγματα.
·         Όταν σε χτυπούν, σε κλωτσούν και σε απειλούν.
·         Όταν σε υποτιμούν για κάποια ιδιαιτερότητα (εθνικότητα, καταγωγή, σωματικό βάρος, επίδοση στα μαθήματα ή απλώς το ότι φοράς γυαλιά).
·         Όλα αυτά, όταν συμβαίνουν συστηματικά και επίμονα από τα ίδια παιδιά, είναι σχολικός εκφοβισμός.

Γιατί κάποια παιδιά εκφοβίζουν άλλα;

·         Μπορεί να ζηλεύουν.
·         Μπορεί να τους έχουν φερθεί με βία στην οικογένειά τους κι έτσι νομίζουν ότι έχουν το δικαίωμα.
·         Μπορεί να νιώθουν πολύ μειονεκτικά και δυστυχισμένα και θέλουν να σε κάνουν να νιώσεις κι εσύ έτσι.
·         Μπορεί να νομίζουν ότι θα εντυπωσιάσουν και θα είναι οι «μάγκες» και οι «δυνατοί».

Τι να κάνω αν με εκφοβίζουν άλλα παιδιά;

·         Κατ’ αρχάς, δεν φταις εσύ! Πολλοί επιτυχημένοι άνθρωποι είχαν πέσει θύματα εκφοβισμού στο σχολείο (όπως π.χ. ο ποδοσφαιριστής Ντέιβιντ Μπέκαμ και η σύζυγός του Βικτώρια Άνταμς).
·         Μην πιστεύεις αυτά που σου λένε οι εκφοβιστές, να επαινείς τον εαυτό σου και να θυμίζεις στον εαυτό σου κάθε μέρα τα καλά σου σημεία.
·         Όταν σε κοροϊδεύουν, κοίταξέ τους στα μάτια και ΦΥΓΕ – μην δείξεις ότι έχεις στεναχωρηθεί.
·         Αν συνεχίσουν, πες δυνατά «ΑΣΕ ΜΕ ΗΣΥΧΟ» ή «ΣΤΑΜΑΤΑ» και ΦΥΓΕ.
·         Αν φοβάσαι μη σε χτυπήσουν, φρόντιζε να είσαι πάντα με κάποιο φίλο, είτε μέσα στο σχολείο είτε πηγαίνοντας σε αυτό.
·         Αν σε εκφοβίζει ολόκληρη παρέα, πιάσε το πιο αδύναμο μέλος της και πες του ότι αυτό δεν είναι σωστό και αν θα του άρεσε να του φέρονταν εκείνου έτσι.
·         ΠΕΣ ΤΟ ΣΕ ΚΑΠΟΙΟΝ, σε δάσκαλο, γονέα, άλλο παιδί, στον διευθυντή – δεν είναι ντροπή, ούτε «κάρφωμα», ούτε είσαι «κότα» - ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΟΦΕΡΕΙΣ ΜΟΝΟΣ!
·         Αν μετά από αυτά δεν αλλάξει κάτι, άλλαξε σχολείο – ζήτησε από τους γονείς σου να βρουν ένα σχολείο που να είναι φιλικό και ασφαλές.

Κι αν εγώ εκφοβίζω άλλα παιδιά;

·         Γιατί το κάνεις; Νιώθεις έτσι πιο δυνατός; Υπάρχει κάτι που σε κάνει να νιώθεις δυστυχισμένος;
·         Ζηλεύεις;
·         Νιώθεις μειονεκτικά;
·         Σκέψου ότι με το να εκφοβίζεις άλλα παιδιά, στο τέλος θα νιώσεις χειρότερα για τον εαυτό σου.
·         Σκέψου ότι κανείς δεν θα σε συμπαθεί. Ακόμη κι αυτοί που είναι στην παρέα σου το κάνουν επειδή σε φοβούνται, όχι επειδή πραγματικά τους αρέσεις. Θες να μείνεις τελικά μόνος;
·         Σκέψου αν θα σου άρεσε να σου φέρονταν εσένα έτσι.
·         Μπορείς να διορθώσεις τη συμπεριφορά σου και να μιλήσεις σε κάποιον για το πρόβλημα που σε απασχολεί.
·         Με το να βοηθάς και να υποστηρίζεις τους άλλους, θα αποκτήσεις αληθινούς φίλους και θα γίνεις πραγματικά δημοφιλής και δυνατός.

ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ

Πώς θα προστατέψω το παιδί μου;

·         Αναπτύξτε μια ζεστή και φιλική σχέση με το παιδί. Να είστε κοντά του και να επιδιώκετε τη συζήτηση μαζί του – από μόνο του μπορεί να μην σας αναφέρει τίποτα για το θέμα αυτό.
·         Μην υποτιμάτε τις συνέπειες που μπορεί να έχει ο εκφοβισμός στο παιδί σας.
·         Οι μύθοι «ε, παιδιά είναι, πειραματίζονται μεταξύ τους» ή «έτσι θα σκληραγωγηθεί για να βγει στην κοινωνία» μπορεί να ζημιώσουν το παιδί σας και να το οδηγήσουν σε δυστυχία και απομόνωση.
·         Καθησυχάστε το παιδί ότι δεν φταίει αυτό κι ότι δεν είναι δικό του λάθος.
·         Επαινείτε το παιδί και δώστε του ευκαιρίες να αναλάβει ευθύνες ώστε να ενισχυθεί η αυτοπεποίθησή του.
·         Εγγράψτε το παιδί σε άλλες ομαδικές δραστηριότητες (αθλητισμό, προσκοπισμό, καλλιτεχνικά κ.λ.π.) όπου δεν υπάρχουν εκφοβιστές και όπου έχει την ευκαιρία να κάνει νέες φιλίες και να αυξηθεί η αυτοπεποίθησή του.
·         Διδάξτε του να κοιτά στα μάτια τον εκφοβιστή, να λέει δυνατά «ΑΣΕ ΜΕ ΗΣΥΧΟ» ή «ΚΟΙΤΑ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΟΥ» και να φεύγει.
·         Μιλήστε με συγκεκριμένα περιστατικά στο δάσκαλο. Αν δεν αλλάξει κάτι, στο διευθυντή. Αν και πάλι δεν γίνει τίποτα, ζητήστε βοήθεια από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης που υπάγεστε.
·         Ζητήστε στήριξη από τον τοπικό Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων ή άλλες υπηρεσίες ψυχολογικής στήριξης.

Θυμηθείτε:

Ο εκφοβισμός δεν είναι πρόβλημα ενός συγκεκριμένου παιδιού – είναι πρόβλημα σχολικής πειθαρχίας και είναι ευθύνη του σχολείου να το αντιμετωπίσει!
Αν το παιδί τραυματιστεί από τους εκφοβιστές, ενημερώστε και την αστυνομία και γνωστοποιήστε στο σχολείο ότι έχετε ενημερώσει την αστυνομία.
Απαιτήστε από το σχολείο να ενημερώσει τους γονείς του παιδιού-εκφοβιστή.
Αν ο εκφοβισμός δεν αντιμετωπίζεται, αλλάξτε σχολείο. Μιλήστε με το νέο σχολείο και βεβαιωθείτε ότι δεν υπάρχουν ή δεν γίνονται ανεκτοί εκεί οι εκφοβιστές.
Το παιδί σας αξίζει ένα ήρεμο και ασφαλές περιβάλλον!

ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

Πώς να αντιμετωπίσετε τον εκφοβισμό στο σχολείο

·         Αναγνωρίστε το πρόβλημα – ΜΗΝ ΤΟ ΑΓΝΟΕΙΤΕ!
·         Ο εκφοβισμός δεν είναι «υπόθεση μεταξύ των παιδιών». Είναι πρόβλημα σχολικής πειθαρχίας και είναι ευθύνη του σχολείου και καθενός εκπαιδευτικού που το αντιλαμβάνεται να το αντιμετωπίσει.
·         Ενδιαφερθείτε για τα παιδιά και δράστε ως παρατηρητές – ΜΗΝ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ Ή ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΝΑ ΣΑΣ ΚΑΤΑΓΓΕΙΛΟΥΝ ΚΑΤΙ. Όταν αντιληφθείτε κάτι, επέμβετε άμεσα.
·         Μιλήστε με το παιδί-θύμα μόνο του, για να μάθετε αν παρόμοια περιστατικά έχουν ξανασυμβεί. Καθησυχάστε το παιδί-θύμα ότι το ζήτημα θα ρυθμιστεί.
·         Μιλήστε στα υπόλοιπα παιδιά ξεχωριστά για να μάθετε για παρόμοια περιστατικά, πείτε τους να μην στηρίζουν τους εκφοβιστές, να μην τους ανέχονται και να αναφέρουν τα περιστατικά.
·         Μιλήστε στο παιδί-θύτη ιδιαιτέρως για τη συμπεριφορά του, τις συνέπειες και τις κυρώσεις που θα έχει αν συνεχίσει.
·         Επιβάλλετε ανάλογη κύρωση στον εκφοβιστή.
·         Επιμείνετε από τον εκφοβιστή να ζητήσει συγγνώμη από το παιδί-θύμα.
·         Ζητήστε από τον εκφοβιστή να επιστρέψει ό,τι πράγματα ή χρήματα έχει πάρει από το παιδί-θύμα.
·         Καλέστε τους γονείς του εκφοβιστή στο σχολείο.
·         Ενημερώστε το σύλλογο διδασκόντων για αντίστοιχα περιστατικά και την πορεία τους και ζητήστε από τους συναδέλφους να είναι επίσης σε επιφυλακή.
·         Αφιερώστε μια-δυο διδακτικές ώρες για να μιλήσετε σε όλη την τάξη για τον εκφοβισμό, το χτίσιμο μιας συνεργατικής και φιλικής ομάδας. Αυτές οι ώρες είναι πολύ πιο σημαντικές, από παιδαγωγική άποψη, από την οποιαδήποτε καθυστέρηση στη διδακτέα ύλη.
·         Παρακολουθήστε την πορεία των πραγμάτων. Μήπως μετά από λίγο καιρό συμβαίνουν πάλι τα ίδια;
·         Αν δεν μπορείτε να το αντιμετωπίσετε μόνος/η, συζητήστε το με το σύλλογο διδασκόντων και αποφασίστε συλλογικά. Αν η κατάσταση και πάλι επιμείνει ή είναι ιδιαίτερα σοβαρή, ενημερώστε και ζητήστε βοήθεια από την προϊσταμένη αρχή της περιφέρειάς σας και ζητήστε εγγράφως τη συνδρομή τους, καθώς και τη συνδρομή ψυχολόγου, κοινωνικού λειτουργού ή του τοπικού Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων.

·         Αν υπάρξει σοβαρός τραυματισμός, ενημερώστε την τοπική αστυνομία.


Θυμηθείτε: ακόμη και με μικρή δική σας προσπάθεια μπορείτε να πετύχετε μεγάλη διαφορά στην καθημερινή ευτυχία ή δυστυχία των μαθητών σας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Βασιλικός και λαογραφία

Φυτό της οικογένειας των χειλανθών, πολυετές, με φύλλα και άνθη εξαιρετικά εύοσμα, ο «ώκιμος ο βασιλικός» είναι το δημοφιλέστερο ελληνικό φυτό, αγαπητό στις νοικοκυρές, που φροντίζουν να έχουν τουλάχιστον μια γλάστρα του στον κήπο ή το παράθυρό τους. Πλατύφυλλος, σγουρός ή σαραντάφυλλος θεωρείται από το λαό το σύμβολο του έρωτα και της αιώνιας αγάπης, μα και θυμητικό υποσχέσεων και όρκων που δόθηκαν: «Βασιλικέ μου της βραγιάς και κρίνε μου του δάσους άχου, εγώ, πουλάκι μου, και πώς να σε ξεχάσω. Στο παραθύρι που ‘σαι εσύ βασιλικός δεν πρέπει γιατ’ είσαι συ ο βασιλικός κι οπ’ έχει μάτια ας βλέπει. Βασιλικό και ρόζμαρι κι ανθό του γλυκανίσου ο έρωτας τα μάζεψε κι έκαμε το κορμί σου.» Ο βασιλικός έχει ξεχωριστή θέση στην ελληνική λαϊκή παράδοση και χάρη στην συμμετοχή του στη χριστιανική εκκλησιαστική λατρεία. Βασιλικό βυθίζει ο ιερέας στον αγιασμό για να ραντίσει τους πιστούς, σε κλωνάρια βασιλικού τοποθετείται και ο σταυρός στις 14 Σεπτεμβρίου, εορτή του Σταυρού, αφού το αρω

Πλάτανος και λαογραφία

Ο πλάτανος είναι ο βασιλιάς του ελληνικού φυτικού βασιλείου. Είναι δέντρο φυλλοβόλο, μακρόβιο, υγρόφιλο και με μεγάλη ανάπτυξη, τόσο σε ύψος (μέχρι 70 μέτρα) όσο και σε περίμετρο κορμού (μέχρι 12 μέτρα). Σύμφωνα με την αρχαία ελληνική μυθολογία, η Πλάτανος ήταν αδελφή δύο πελώριων γιγάντων, των Αλωάδων, και κόρη του Ποσειδώνα. Αγαπούσε πολύ τους αδελφούς της και όταν εκείνοι πέθαναν,  από τη θλίψη της, μεταμορφώθηκε σε δέντρο. Αναφορές στον πλάτανο έχουμε ήδη από την ομηρική εποχή, με την Ωραία Ελένη να αναπαύεται στη σκιά ενός πλάτανου, το Μενέλαο να φυτεύει την Μενελαΐδα πλάτανο στις Καρυές και τον Αγαμέμνονα να θυσιάζει κάτω από τον πλάτανο της Αυλίδας. Ιστορικός είναι και ο υπεραιωνόβιος πλάτανος της Κω, που πίστευαν ότι διατηρούνταν από την εποχή που ο Ιπποκράτης δίδασκε την Ιατρική στο Ασκληπιείο. Στην Τουρκοκρατία πολλοί πλάτανοι της χώρας έγιναν γνωστοί από τη χρήση τους από τους Τούρκους για τον απαγχονισμό των Ελλήνων αγωνιστών, όπως ο πλάτανος του Αλή Πασά στα Γιάννενα,

Τα πιο... ανοιξιάτικα Χριστούγεννα!

Ήταν μία ΥΠΕΡΟΧΗ ημέρα!  Η Χριστουγεννιάτικη Γιορτή του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων του 5ου Δημοτικού Βριλησσίων τα είχε όλα: παιδικά εργαστήρια, φαγητό και ζεστό κρασί, παιχνίδι, χορό, Άγιο Βασίλη, μικρούς πιανίστες με μεγάλο ταλέντο, λαχειοφόρο αγορά, χριστουγεννιάτικο bazaar, έναν καταπληκτικό ήλιο, χαρά και πολλά χαμόγελα.  Ο ανοιξιάτικος καιρός μας έκανε το χατήρι. Όλα κύλησαν καλά και η συμμετοχή παιδιών και γονέων ήταν μεγάλη.  Το προαύλιο του σχολείου γέμισε τραπέζια φαγητού, Dj Set (ένα μεγάλο ευχαριστώ στον Αλέξανδρο Χέντον), facepainting με την ευγενική χορηγία της Oriflame , χορευτές με την καθοδήγηση χορεύτριας από το Planet , ρεσιτάλ πιάνου από τον Χρήστο Γαλίτη και τους μαθητές του και κάλαντα από τους μαθητές του σχολείου.  Στην Αίθουσα Εκδηλώσεων κάναμε τις αγορές μας από το Χριστουγεννιάτικο Bazaar.  Στον 1ο όροφο του σχολείου οι αίθουσες γέμισαν δραστηριότητες και εργαστήρια: - Αγώνες σκάκι με την καθοδήγηση του Στάθη Γαζή - Ρομπο