Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ελιά και λαογραφία


Το ιερό δέντρο των Ελλήνων έχει αποδειχθεί γεωλογικά ότι έχει προϋπάρξει των ανθρώπων, ενώ εξημερώθηκε γύρω στο 4.000 π.Χ. Η ελιά είναι δέντρο της οικογένειας των ελαιοειδών, αειθαλές και εξαιρετικά μακρόβιο. Στην Ελλάδα συναντάμε περίπου 30 διαφορετικά είδη: λιανολιά, χοντρολιά, κορωναίικη, μεγαρίτικη, στρογγυλή, νησιώτικη, βολιώτικη, θρούμπα, ξανθολιά, κ.α.

Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, πατρίδα της ελιάς είναι η Αθήνα, στην οποία η θεά Αθηνά πρόσφερε το δέντρο ως σύμβολο ειρήνης και ευημερίας. Ως τέτοιο σύμβολο δινόταν ο κλάδος ελαίας στους νικητές των αγώνων. Όσο για την ιερότητα της ελιάς, στην αρχαία Αθήνα αν κάποιος σκόπιμα ξερίζωνε ή κατέστρεφε μια ήμερη ελιά τιμωρούνταν με μεγάλη ποινή, που μπορούσε να είναι ακόμα και θανατική.

Αρχικά ο χυμός από τους καρπούς της, το ελαιόλαδο, χρησίμευε για την περιποίηση του σώματος ή για φωτιστικούς σκοπούς. Στην παρασκευή των φαγητών άρχισε να χρησιμοποιείται κυρίως μετά την ομηρική εποχή. Ξεχωριστή χρήση του ελαιόλαδου έκαναν οι ναυτικοί, που πίστευαν ότι μπορούσε να κατευνάσει τις τρικυμίες και γι’ αυτό είχαν μαζί τους πάντοτε έναν «ελαιοφόρο σάκο» για να αδειάσουν στη θάλασσα σε περίπτωση μεγάλης ανάγκης. Αργότερα αυτή η συνήθεια αντικαταστάθηκε με το χριστιανικό έθιμο του λαδιού από το καντήλι που άναβαν για να τους προστατεύει ο Άγιος Νικόλαος, το οποίο έριχναν στη θάλασσα σε αντίστοιχες περιπτώσεις.

Η αναφορά της ελιάς στην ελληνική παράδοση  είναι πολύ συχνή:

«Βάλ’ ελιά για το παιδί σου και συκιά για τη ζωή σου.»
«Η ελιά είναι κυρά κι όποτε θέλει κάμνει.»
«Η ελιά θέλει τσεκούρι και τ’ αμπέλι πριόνι.»
«Πήρε τ’ αυγού τ’ απέξω και της ελιάς τ’ απομέσα.»


Κι ένα όμορφο δίστιχο δημοτικού τραγουδιού για το γυρισμό του ξενιτεμένου που αναφέρει ένα άλλο είδος ελιάς:

«Έχεις ελιά στο μάγουλο κι ελιά στην αμασχάλη
κι ανάμεσα στα στήθη σου τ’ αντρός σου φυλαχτάρι.»



Βιβλιογραφία:
Κ.Ρωμαίος, Ελλάς, Λαογραφία-Γεωγραφία, Εκδ.Γιοβάνη

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Βασιλικός και λαογραφία

Φυτό της οικογένειας των χειλανθών, πολυετές, με φύλλα και άνθη εξαιρετικά εύοσμα, ο «ώκιμος ο βασιλικός» είναι το δημοφιλέστερο ελληνικό φυτό, αγαπητό στις νοικοκυρές, που φροντίζουν να έχουν τουλάχιστον μια γλάστρα του στον κήπο ή το παράθυρό τους. Πλατύφυλλος, σγουρός ή σαραντάφυλλος θεωρείται από το λαό το σύμβολο του έρωτα και της αιώνιας αγάπης, μα και θυμητικό υποσχέσεων και όρκων που δόθηκαν: «Βασιλικέ μου της βραγιάς και κρίνε μου του δάσους άχου, εγώ, πουλάκι μου, και πώς να σε ξεχάσω. Στο παραθύρι που ‘σαι εσύ βασιλικός δεν πρέπει γιατ’ είσαι συ ο βασιλικός κι οπ’ έχει μάτια ας βλέπει. Βασιλικό και ρόζμαρι κι ανθό του γλυκανίσου ο έρωτας τα μάζεψε κι έκαμε το κορμί σου.» Ο βασιλικός έχει ξεχωριστή θέση στην ελληνική λαϊκή παράδοση και χάρη στην συμμετοχή του στη χριστιανική εκκλησιαστική λατρεία. Βασιλικό βυθίζει ο ιερέας στον αγιασμό για να ραντίσει τους πιστούς, σε κλωνάρια βασιλικού τοποθετείται και ο σταυρός στις 14 Σεπτεμβρίου, εορτή του Σταυρού, αφού το αρω

Πλάτανος και λαογραφία

Ο πλάτανος είναι ο βασιλιάς του ελληνικού φυτικού βασιλείου. Είναι δέντρο φυλλοβόλο, μακρόβιο, υγρόφιλο και με μεγάλη ανάπτυξη, τόσο σε ύψος (μέχρι 70 μέτρα) όσο και σε περίμετρο κορμού (μέχρι 12 μέτρα). Σύμφωνα με την αρχαία ελληνική μυθολογία, η Πλάτανος ήταν αδελφή δύο πελώριων γιγάντων, των Αλωάδων, και κόρη του Ποσειδώνα. Αγαπούσε πολύ τους αδελφούς της και όταν εκείνοι πέθαναν,  από τη θλίψη της, μεταμορφώθηκε σε δέντρο. Αναφορές στον πλάτανο έχουμε ήδη από την ομηρική εποχή, με την Ωραία Ελένη να αναπαύεται στη σκιά ενός πλάτανου, το Μενέλαο να φυτεύει την Μενελαΐδα πλάτανο στις Καρυές και τον Αγαμέμνονα να θυσιάζει κάτω από τον πλάτανο της Αυλίδας. Ιστορικός είναι και ο υπεραιωνόβιος πλάτανος της Κω, που πίστευαν ότι διατηρούνταν από την εποχή που ο Ιπποκράτης δίδασκε την Ιατρική στο Ασκληπιείο. Στην Τουρκοκρατία πολλοί πλάτανοι της χώρας έγιναν γνωστοί από τη χρήση τους από τους Τούρκους για τον απαγχονισμό των Ελλήνων αγωνιστών, όπως ο πλάτανος του Αλή Πασά στα Γιάννενα,

Γιορτή Μητέρας – Ημέρα Χαράς, Διασκέδασης & Προσφοράς στο 5ο Δημοτικό Βριλησσίων

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 5 ου Δημοτικού Βριλησσίων σας προσκαλεί στην εκδήλωση « M others – Ημέρα Χαράς, Διασκέδασης & Προσφοράς» η οποία υλοποιείται στις 12 Μαΐου και ώρες 10:00 – 15:00 . Με στόχο να μεταδώσουν στα παιδιά τις αρχές της αλληλεγγύης και της ανθρωπιάς, οι γονείς του 5 ου Δημοτικού Βριλησσίων μετατρέπουν για μία ημέρα το σχολείο σε χώρο γέλιου και ψυχαγωγίας, αλλά και σε χώρο στήριξης των ανθρωπιστικών οργανώσεων « ΤοΧαμόγελο του Παιδιού» και PRAKSIS . Τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να δουν θέατρο, να συμμετάσχουν σε παιχνίδια και εργαστήρια, να αγοράσουν βιβλία και να συγκεντρώσουν είδη για τις δύο οργανώσεις. Το πρόγραμμα της εκδήλωσης « M others – Ημέρα Χαράς, Διασκέδασης & Προσφοράς» είναι το ακόλουθο: 10:30 - 11:30   « ΔΩΣ' ΜΟΥ ΤΟ ΧΕΡΙ ΣΟΥ »  Η Εκπαιδευτικός και Συγγραφέας   Γιολάντα Τσορώνη – Γεωργιάδη   ζωντανεύει την ιστορία του ομώνυμου βιβλίου με πολλές δράσεις και παιχνίδια. Τα παιδιά ενώνουν τα χέρια και απο