Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αριστοτέλης Βαλαωρίτης


Γνήσιος απόγονος κλεφταρματολών και μεγάλος πατριώτης, ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές, εκπρόσωπος της Επτανησιακής σχολής και μεγάλος υποστηρικτής της δημοτικής γλώσσας.

Γεννήθηκε το 1824 στη Λευκάδα και καταγόταν από την ξακουσμένη γενιά των αρματολών της Βαλαώρας του 17ου αιώνα. Σπούδασε φιλολογία στην Ιόνιο Ακαδημία της Κέρκυρας και νομικά στο Πανεπιστήμιο της Πίζας, όπου και αναγορεύτηκε διδάκτωρ της Νομικής.

Αναμίχθηκε από πολύ νέος στην πολιτική και σε κάθε εθνική κίνηση που απέβλεπε στη λευτεριά των ακόμα σκλαβωμένων στους Τούρκους ελληνικών εδαφών. Το 1854 πήρε ενεργό μέρος στον Ηπειρωτικό απελευθερωτικό αγώνα και, καθότι Βρετανός υπήκοος, κατηγορήθηκε από τους Βρετανούς για εσχάτη προδοσία. Η απάντησή του στην απαγγελία της κατηγορίας από τον Άγγλο αρμοστή Τζορτζ Γουόρντ υπήρξε αποστομωτική: 

«Συγγνώμην! Φαίνεσθε λησμονούντες ότι εγώ δεν είμαι Άγγλος,
αλλά Έλλην, κι επομένως αντίθετος τις ενέργειά μου θα απετέλει
πράγματι έγκλημα εσχάτου προδοσίας».

Το 1857 εκλέχτηκε βουλευτής Λευκάδας στην Ιόνιο Βουλή. Την ίδια χρονιά δημοσίευσε και τη δεύτερη ποιητική συλλογή του, «Τα Μνημόσυνα», που τον καθιέρωσε σαν ποιητή και απέσπασε πλήθος εγκωμίων, αλλά και το Χρυσό Σταυρό του Σωτήρος από τον Όθωνα.

Ως μέλος της Βουλής των Ελλήνων διακρίθηκε για το ήθος του και το σθένος με το οποίο υπερασπιζόταν τις ιδέες του. Όμως, ο ντόμπρος χαρακτήρας του δε συμβάδιζε με τους κανόνες της πολιτικής και, όταν μια μέρα αγανακτισμένος χτύπησε αμυνόμενος τον βουλευτή Γεώργιο Ιακωβάτο, αποφάσισε να εγκαταλείψει δια παντός την πολιτική.

Αποσύρθηκε στο ιδιόκτητο γραφικό νησάκι του, τη Μαδούρη, καταγινόμενος αποκλειστικά με την ποιητική δημιουργία του. Μόνο δύο φορές άφησε το καταφύγιό του μέχρι τον θάνατό του. Την πρώτη φορά το 1866 για να ενισχύσει από την Αθήνα τον Αγώνα της Κρητικής Επανάστασης και τη δεύτερη το 1872, όταν κλήθηκε να εκφωνήσει πανηγυρικό ποίημα στα αποκαλυπτήρια του ανδριάντα του πατριάρχη Γρηγορίου Ε’ στα προπύλαια του Πανεπιστημίου.

Μπροστά στις χιλιάδες λαού που είχαν συρρεύσει από όλα τα μέρη της Ελλάδας, απήγγειλε το ποίημα του, που ως γνωστόν αρχίζει έτσι:

Πώς μας θωρείς ακίνητος;… Πού τρέχει ο λογισμός σου,
τα φτερωτά σου τα όνειρα;… Γιατί στο μέτωπό σου
να μη φυτρώνουν, γέροντα, τόσες χρυσές αχτίδες,
όσες μας διδ’ η όψη σου παρηγοριές κι ελπίδες;


Στη μεγάλη ποιητική του συλλογή ανήκουν τα ηρωικά ποιήματα, ο «Διάκος», ο «Αστραπόγιαννος», ο «Φωτεινός», ο «Θανάσης Βάγιας», η «Φυγή», αλλά και το ρομαντικό επικό ποίημα «Κυρά Φροσύνη», που είχε αφιερώσει στην πολυαγαπημένη του σύζυγο, Ελοΐσια.

Με όπλα του την άσβεστη πατριωτική του φλόγα, την πηγαία του έμπνευση και τη γλώσσα του λαού, ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης καθιερώθηκε ως ένας από τους μεγαλύτερους Νεοέλληνες λογοτέχνες και ποιητές. Απεβίωσε το 1879 στη Λευκάδα σε ηλικία 55 ετών.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Βασιλικός και λαογραφία

Φυτό της οικογένειας των χειλανθών, πολυετές, με φύλλα και άνθη εξαιρετικά εύοσμα, ο «ώκιμος ο βασιλικός» είναι το δημοφιλέστερο ελληνικό φυτό, αγαπητό στις νοικοκυρές, που φροντίζουν να έχουν τουλάχιστον μια γλάστρα του στον κήπο ή το παράθυρό τους. Πλατύφυλλος, σγουρός ή σαραντάφυλλος θεωρείται από το λαό το σύμβολο του έρωτα και της αιώνιας αγάπης, μα και θυμητικό υποσχέσεων και όρκων που δόθηκαν: «Βασιλικέ μου της βραγιάς και κρίνε μου του δάσους άχου, εγώ, πουλάκι μου, και πώς να σε ξεχάσω. Στο παραθύρι που ‘σαι εσύ βασιλικός δεν πρέπει γιατ’ είσαι συ ο βασιλικός κι οπ’ έχει μάτια ας βλέπει. Βασιλικό και ρόζμαρι κι ανθό του γλυκανίσου ο έρωτας τα μάζεψε κι έκαμε το κορμί σου.» Ο βασιλικός έχει ξεχωριστή θέση στην ελληνική λαϊκή παράδοση και χάρη στην συμμετοχή του στη χριστιανική εκκλησιαστική λατρεία. Βασιλικό βυθίζει ο ιερέας στον αγιασμό για να ραντίσει τους πιστούς, σε κλωνάρια βασιλικού τοποθετείται και ο σταυρός στις 14 Σεπτεμβρίου, εορτή του Σταυρού, αφού το αρω

Πλάτανος και λαογραφία

Ο πλάτανος είναι ο βασιλιάς του ελληνικού φυτικού βασιλείου. Είναι δέντρο φυλλοβόλο, μακρόβιο, υγρόφιλο και με μεγάλη ανάπτυξη, τόσο σε ύψος (μέχρι 70 μέτρα) όσο και σε περίμετρο κορμού (μέχρι 12 μέτρα). Σύμφωνα με την αρχαία ελληνική μυθολογία, η Πλάτανος ήταν αδελφή δύο πελώριων γιγάντων, των Αλωάδων, και κόρη του Ποσειδώνα. Αγαπούσε πολύ τους αδελφούς της και όταν εκείνοι πέθαναν,  από τη θλίψη της, μεταμορφώθηκε σε δέντρο. Αναφορές στον πλάτανο έχουμε ήδη από την ομηρική εποχή, με την Ωραία Ελένη να αναπαύεται στη σκιά ενός πλάτανου, το Μενέλαο να φυτεύει την Μενελαΐδα πλάτανο στις Καρυές και τον Αγαμέμνονα να θυσιάζει κάτω από τον πλάτανο της Αυλίδας. Ιστορικός είναι και ο υπεραιωνόβιος πλάτανος της Κω, που πίστευαν ότι διατηρούνταν από την εποχή που ο Ιπποκράτης δίδασκε την Ιατρική στο Ασκληπιείο. Στην Τουρκοκρατία πολλοί πλάτανοι της χώρας έγιναν γνωστοί από τη χρήση τους από τους Τούρκους για τον απαγχονισμό των Ελλήνων αγωνιστών, όπως ο πλάτανος του Αλή Πασά στα Γιάννενα,

Τα πιο... ανοιξιάτικα Χριστούγεννα!

Ήταν μία ΥΠΕΡΟΧΗ ημέρα!  Η Χριστουγεννιάτικη Γιορτή του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων του 5ου Δημοτικού Βριλησσίων τα είχε όλα: παιδικά εργαστήρια, φαγητό και ζεστό κρασί, παιχνίδι, χορό, Άγιο Βασίλη, μικρούς πιανίστες με μεγάλο ταλέντο, λαχειοφόρο αγορά, χριστουγεννιάτικο bazaar, έναν καταπληκτικό ήλιο, χαρά και πολλά χαμόγελα.  Ο ανοιξιάτικος καιρός μας έκανε το χατήρι. Όλα κύλησαν καλά και η συμμετοχή παιδιών και γονέων ήταν μεγάλη.  Το προαύλιο του σχολείου γέμισε τραπέζια φαγητού, Dj Set (ένα μεγάλο ευχαριστώ στον Αλέξανδρο Χέντον), facepainting με την ευγενική χορηγία της Oriflame , χορευτές με την καθοδήγηση χορεύτριας από το Planet , ρεσιτάλ πιάνου από τον Χρήστο Γαλίτη και τους μαθητές του και κάλαντα από τους μαθητές του σχολείου.  Στην Αίθουσα Εκδηλώσεων κάναμε τις αγορές μας από το Χριστουγεννιάτικο Bazaar.  Στον 1ο όροφο του σχολείου οι αίθουσες γέμισαν δραστηριότητες και εργαστήρια: - Αγώνες σκάκι με την καθοδήγηση του Στάθη Γαζή - Ρομπο