Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ελληνικοί ποταμοί

Οι κάμποι της Ελλάδας διασχίζονται από τους ελληνικούς ποταμούς. Αν και διανύουν αρκετά χιλιόμετρα (Αλιάκμονας, 314χλμ., Έβρος, 253χλμ., Πηνειός, 223χλμ., Αχελώος, 216χλμ., Νέστος, 143 χλμ.) οι ποταμοί της Ελλάδας δεν είναι πλωτοί, αλλά ατροφικοί και ανήσυχοι. Ακολουθούν τις φιδίσιες διαδρομές τους, άλλοτε στην επιφάνεια της γης κι άλλοτε υπόγεια, άλλοτε με λιγοστό νερό κι άλλοτε πλημμυρίζοντας τις στενές πεδιάδες που διασχίζουν, και καταλήγουν στη θάλασσα.

Από παλιά οι Έλληνες αναγνώριζαν το διπλό πρόσωπο του ποταμού, που άλλοτε ζωοδότης πρόσφερε τα νερά του για να ποτίσουν τη γη και τα ζώα τους και να ξεδιψάσουν κι άλλοτε καταστροφικός φούσκωνε και παράσερνε τις καλλιέργειες και το βιος τους.

Στην αρχαιότητα κάθε ποταμό τον θεωρούσαν θεό και προσπαθούσαν να τον εξευμενίσουν, αργότερα πίστευαν ότι στους ορμητικούς ποταμούς κατοικούσαν στοιχειά και με τελετές προσπαθούσαν να τα εξουδετερώσουν.

Τη διττή φύση του ποταμού έχουν εκφράσει μέσα από πολυάριθμες παροιμίες και γνωμικά:

  «Όποιος έχει χτήμα στο ποτάμι, έχει συνεταίρο.»
  (Λακωνία)
  «Αψύ ποτάμι πέρασ' το, το σιγαλό αναμέρα το.»
  (Πελοπόννησος)
  «Ποταμέ μου να μη σ' ήξερα, κολυμπητά σε πέρναγα.»
  (Επτάνησα)
  «Από βουβό ποτάμι άπεχε τα ρούχα σου.»
  (Κάρπαθος)

Οι πιο παροιμιώδεις, βέβαια, φράσεις είναι:

«Κάνε το καλό και ας το πάρει ο ποταμός.»
«Να το πάρει το ποτάμι;»

Ο λαός πάντα θεωρούσε ότι το ποτάμι στα όνειρα είναι κακό σημάδι, ιδιαίτερα το θολό. Αν κάποιος δει ότι περνάει το ποτάμι και βγαίνει απέναντι, λένε ότι θα περάσει κάποια αρρώστια ή κίνδυνο, αλλά θα τον ξεπεράσει. Αν όμως δεν το περνάει, τότε το όνειρο σημαίνει πιθανό θάνατο. Χαρακτηριστικό είναι το απόσπασμα του κλέφτικου τραγουδιού:

  «Απόψε είδα στον ύπνο μου, είδα και στ' όνειρό μου
   θολό ποτάμι πέρναγα και πέρα δεν εβγήκα.
   Κι είδα έπεσε το φέσι μου κι η φούντα του σπαθιού μου.
   Ξήγα το, Γιώργο, ξήγα το τ' όνειρο που είδ' απόψε.

  Το φέσι ειν' το κεφάλι σου, κι η φούντα το κορμί σου
  και το ποτάμι το θολό το αίμα της καρδιάς σου.»

Αυτή η αντίληψη έχει τις ρίζες της στην αρχαιοελληνική πίστη ότι όταν κάποιος πέθαινε και πήγαινε στον Κάτω Κόσμο, περνούσε από τρεις ποταμούς, τον Αχέροντα, τον Κωκυττό και τον Πυριφλεγέθωνα. Οι τρεις αυτοί ποταμοί πέρασαν και στη νεοελληνική παράδοση, μέσα από τα μοιρολόγια του λαού:

 «Τώρα στον αποχωρισμό τρεις ποταμούς διαβαίνω,
  ο ένας χωρίζει αντρόγυνα κι ο άλλος χωρίζει αδέρφια, 
  ο τρίτος ο φαρμακερός τη μάνα απ' τα παιδιά της.»

Ο ποταμός, ωστόσο, ήταν για το λαό της ελληνικής υπαίθρου και σημείο συνάντησης, όταν οι γυναίκες κατέβαιναν για να πλύνουν τα ρούχα κι οι άντρες για να ποτίσουν τα ζωντανά τους. Γι' αυτό και ένα δημοτικό τραγούδι της αγάπης συχνά αρχίζει έτσι:

    «Κάτω στο ρέμα στις λυγιές
     πλένουνε δυο μελαχρινές
     και παρακάτω στο βαθύ
     πλένει η Ρηνούλα μοναχή.»



Βιβλιογραφία:
Κ.Ρωμαίος, Ελλάς, Λαογραφία-Γεωγραφία, Εκδ.Γιοβάνη

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Βασιλικός και λαογραφία

Φυτό της οικογένειας των χειλανθών, πολυετές, με φύλλα και άνθη εξαιρετικά εύοσμα, ο «ώκιμος ο βασιλικός» είναι το δημοφιλέστερο ελληνικό φυτό, αγαπητό στις νοικοκυρές, που φροντίζουν να έχουν τουλάχιστον μια γλάστρα του στον κήπο ή το παράθυρό τους. Πλατύφυλλος, σγουρός ή σαραντάφυλλος θεωρείται από το λαό το σύμβολο του έρωτα και της αιώνιας αγάπης, μα και θυμητικό υποσχέσεων και όρκων που δόθηκαν: «Βασιλικέ μου της βραγιάς και κρίνε μου του δάσους άχου, εγώ, πουλάκι μου, και πώς να σε ξεχάσω. Στο παραθύρι που ‘σαι εσύ βασιλικός δεν πρέπει γιατ’ είσαι συ ο βασιλικός κι οπ’ έχει μάτια ας βλέπει. Βασιλικό και ρόζμαρι κι ανθό του γλυκανίσου ο έρωτας τα μάζεψε κι έκαμε το κορμί σου.» Ο βασιλικός έχει ξεχωριστή θέση στην ελληνική λαϊκή παράδοση και χάρη στην συμμετοχή του στη χριστιανική εκκλησιαστική λατρεία. Βασιλικό βυθίζει ο ιερέας στον αγιασμό για να ραντίσει τους πιστούς, σε κλωνάρια βασιλικού τοποθετείται και ο σταυρός στις 14 Σεπτεμβρίου, εορτή του Σταυρού, αφού το αρω

Πλάτανος και λαογραφία

Ο πλάτανος είναι ο βασιλιάς του ελληνικού φυτικού βασιλείου. Είναι δέντρο φυλλοβόλο, μακρόβιο, υγρόφιλο και με μεγάλη ανάπτυξη, τόσο σε ύψος (μέχρι 70 μέτρα) όσο και σε περίμετρο κορμού (μέχρι 12 μέτρα). Σύμφωνα με την αρχαία ελληνική μυθολογία, η Πλάτανος ήταν αδελφή δύο πελώριων γιγάντων, των Αλωάδων, και κόρη του Ποσειδώνα. Αγαπούσε πολύ τους αδελφούς της και όταν εκείνοι πέθαναν,  από τη θλίψη της, μεταμορφώθηκε σε δέντρο. Αναφορές στον πλάτανο έχουμε ήδη από την ομηρική εποχή, με την Ωραία Ελένη να αναπαύεται στη σκιά ενός πλάτανου, το Μενέλαο να φυτεύει την Μενελαΐδα πλάτανο στις Καρυές και τον Αγαμέμνονα να θυσιάζει κάτω από τον πλάτανο της Αυλίδας. Ιστορικός είναι και ο υπεραιωνόβιος πλάτανος της Κω, που πίστευαν ότι διατηρούνταν από την εποχή που ο Ιπποκράτης δίδασκε την Ιατρική στο Ασκληπιείο. Στην Τουρκοκρατία πολλοί πλάτανοι της χώρας έγιναν γνωστοί από τη χρήση τους από τους Τούρκους για τον απαγχονισμό των Ελλήνων αγωνιστών, όπως ο πλάτανος του Αλή Πασά στα Γιάννενα,

Τα πιο... ανοιξιάτικα Χριστούγεννα!

Ήταν μία ΥΠΕΡΟΧΗ ημέρα!  Η Χριστουγεννιάτικη Γιορτή του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων του 5ου Δημοτικού Βριλησσίων τα είχε όλα: παιδικά εργαστήρια, φαγητό και ζεστό κρασί, παιχνίδι, χορό, Άγιο Βασίλη, μικρούς πιανίστες με μεγάλο ταλέντο, λαχειοφόρο αγορά, χριστουγεννιάτικο bazaar, έναν καταπληκτικό ήλιο, χαρά και πολλά χαμόγελα.  Ο ανοιξιάτικος καιρός μας έκανε το χατήρι. Όλα κύλησαν καλά και η συμμετοχή παιδιών και γονέων ήταν μεγάλη.  Το προαύλιο του σχολείου γέμισε τραπέζια φαγητού, Dj Set (ένα μεγάλο ευχαριστώ στον Αλέξανδρο Χέντον), facepainting με την ευγενική χορηγία της Oriflame , χορευτές με την καθοδήγηση χορεύτριας από το Planet , ρεσιτάλ πιάνου από τον Χρήστο Γαλίτη και τους μαθητές του και κάλαντα από τους μαθητές του σχολείου.  Στην Αίθουσα Εκδηλώσεων κάναμε τις αγορές μας από το Χριστουγεννιάτικο Bazaar.  Στον 1ο όροφο του σχολείου οι αίθουσες γέμισαν δραστηριότητες και εργαστήρια: - Αγώνες σκάκι με την καθοδήγηση του Στάθη Γαζή - Ρομπο