Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ελληνικός κάμπος

Ανάμεσα στα πολυάριθμα μεγαλοπρεπή βουνά που στολίζουν απ’ άκρη σ’ άκρη τον κορμό και τα νησιά της Ελλάδας, στριμώχνονται ασφυκτικά οι πεδινές εκτάσεις της χώρας μας. Οι κάμποι της Ελλάδας δε θυμίζουν σε τίποτα τις αχανείς εκτάσεις της κεντρικής Ευρώπης, που απλώνονται από τη μια άκρη του ορίζοντα ως την άλλη, αλλά είναι μικρές σε έκταση, με μεγαλύτερη την πεδιάδα της Θεσσαλονίκης (1.847τ.χλμ.) και δεύτερη την πεδιάδα της Θεσσαλίας (1.184τ.χλμ.)

Όσο οι Έλληνες αγάπησαν τα ελληνικά βουνά, τόσο περιφρόνησαν τον ελληνικό κάμπο, καθένας για τους δικούς του λόγους. Οι οπλαρχηγοί, για παράδειγμα, αγαπούσαν τα βουνά επειδή, αντίθετα με τον κάμπο, τους παρείχαν επαρκή κάλυψη και προστασία από τον εχθρό.

«Ο κάμπος έχει μάτια, κι ο λόγγος έχει αυτιά.»

Οι απλοί άνθρωποι, πάλι, οι ξωμάχοι, αν και εκτιμούσαν τον κάμπο για τα αγαθά που τους παρείχε σε αφθονία, τον έβλεπαν σαν ένα δυνάστη που τους καταπίεζε, τους ανάγκαζε να δουλεύουν από το χάραμα μέχρι τη δύση του ηλίου, κάτω από τη βροχή ή κάτω από το λιοπύρι και πάντα με την αγωνία μήπως έρθει μια φυσική καταστροφή (χαλάζι, χιόνι, πλημμύρα, ξηρασία, ακρίδα, κ.α.) και πάει ο κόπος τους χαμένος.

Οι αναφορές της λαϊκής φιλοσοφίας στον κάμπο δεν είναι πολλές, και συνήθως έχουν αρνητική έννοια:

«Κάνει ο έλατος στον κάμπο;»
(το περήφανο έλατο δεν ταιριάζει στον κάμπο)

«Βρήκες κάμπο κι αλωνίζεις.»
(όταν κάποιος εκμεταλλεύεται τις ευνοϊκές καταστάσεις για να φανεί)

«Α, που να κάμης τον κάμπο ράχη!»
(κατάρα που φανερώνει τον κόπο των ατέρμονων γεωργικών εργασιών)

Μια μικρή ομάδα αινιγμάτων παρομοιάζει τον κάμπο με το βιβλίο:

«Άσπρος κάμπος, μαύρα γίδια.»
«Άσπρος κάμπος, μαύρα βόδια,
χαρά στο νιο που τα λαλεί.»

Αξιομνημόνευτη είναι και η αναφορά του κάμπου στο δημοτικό τραγούδι που μιλά για τους Αντρουτσαίους, που κατεβαίνουν το βουνό Λιάκουρα του Παρνασσού για να πάνε στον κάμπο. Η Λιάκουρα απευθύνεται στον κάμπο με περιφρόνηση:

«Βρε κάμπε αρρωστιάρικε, βρε κάμπε μαραζιάρη,
με τη δική μου λεβεντιά να στολιστείς γυρεύεις;
Για βγάλε τα στολίδια μου, δώ μου τη λεβεντιά μου,
μη λειώσω ούλα τα χιόνια μου και θάλασσα σε κάμω.»




Βιβλιογραφία:
Κ.Ρωμαίος, Ελλάς, Λαογραφία-Γεωγραφία, Εκδ.Γιοβάνη

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Βασιλικός και λαογραφία

Φυτό της οικογένειας των χειλανθών, πολυετές, με φύλλα και άνθη εξαιρετικά εύοσμα, ο «ώκιμος ο βασιλικός» είναι το δημοφιλέστερο ελληνικό φυτό, αγαπητό στις νοικοκυρές, που φροντίζουν να έχουν τουλάχιστον μια γλάστρα του στον κήπο ή το παράθυρό τους. Πλατύφυλλος, σγουρός ή σαραντάφυλλος θεωρείται από το λαό το σύμβολο του έρωτα και της αιώνιας αγάπης, μα και θυμητικό υποσχέσεων και όρκων που δόθηκαν: «Βασιλικέ μου της βραγιάς και κρίνε μου του δάσους άχου, εγώ, πουλάκι μου, και πώς να σε ξεχάσω. Στο παραθύρι που ‘σαι εσύ βασιλικός δεν πρέπει γιατ’ είσαι συ ο βασιλικός κι οπ’ έχει μάτια ας βλέπει. Βασιλικό και ρόζμαρι κι ανθό του γλυκανίσου ο έρωτας τα μάζεψε κι έκαμε το κορμί σου.» Ο βασιλικός έχει ξεχωριστή θέση στην ελληνική λαϊκή παράδοση και χάρη στην συμμετοχή του στη χριστιανική εκκλησιαστική λατρεία. Βασιλικό βυθίζει ο ιερέας στον αγιασμό για να ραντίσει τους πιστούς, σε κλωνάρια βασιλικού τοποθετείται και ο σταυρός στις 14 Σεπτεμβρίου, εορτή του Σταυρού, αφού το αρω

Πλάτανος και λαογραφία

Ο πλάτανος είναι ο βασιλιάς του ελληνικού φυτικού βασιλείου. Είναι δέντρο φυλλοβόλο, μακρόβιο, υγρόφιλο και με μεγάλη ανάπτυξη, τόσο σε ύψος (μέχρι 70 μέτρα) όσο και σε περίμετρο κορμού (μέχρι 12 μέτρα). Σύμφωνα με την αρχαία ελληνική μυθολογία, η Πλάτανος ήταν αδελφή δύο πελώριων γιγάντων, των Αλωάδων, και κόρη του Ποσειδώνα. Αγαπούσε πολύ τους αδελφούς της και όταν εκείνοι πέθαναν,  από τη θλίψη της, μεταμορφώθηκε σε δέντρο. Αναφορές στον πλάτανο έχουμε ήδη από την ομηρική εποχή, με την Ωραία Ελένη να αναπαύεται στη σκιά ενός πλάτανου, το Μενέλαο να φυτεύει την Μενελαΐδα πλάτανο στις Καρυές και τον Αγαμέμνονα να θυσιάζει κάτω από τον πλάτανο της Αυλίδας. Ιστορικός είναι και ο υπεραιωνόβιος πλάτανος της Κω, που πίστευαν ότι διατηρούνταν από την εποχή που ο Ιπποκράτης δίδασκε την Ιατρική στο Ασκληπιείο. Στην Τουρκοκρατία πολλοί πλάτανοι της χώρας έγιναν γνωστοί από τη χρήση τους από τους Τούρκους για τον απαγχονισμό των Ελλήνων αγωνιστών, όπως ο πλάτανος του Αλή Πασά στα Γιάννενα,

Τα πιο... ανοιξιάτικα Χριστούγεννα!

Ήταν μία ΥΠΕΡΟΧΗ ημέρα!  Η Χριστουγεννιάτικη Γιορτή του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων του 5ου Δημοτικού Βριλησσίων τα είχε όλα: παιδικά εργαστήρια, φαγητό και ζεστό κρασί, παιχνίδι, χορό, Άγιο Βασίλη, μικρούς πιανίστες με μεγάλο ταλέντο, λαχειοφόρο αγορά, χριστουγεννιάτικο bazaar, έναν καταπληκτικό ήλιο, χαρά και πολλά χαμόγελα.  Ο ανοιξιάτικος καιρός μας έκανε το χατήρι. Όλα κύλησαν καλά και η συμμετοχή παιδιών και γονέων ήταν μεγάλη.  Το προαύλιο του σχολείου γέμισε τραπέζια φαγητού, Dj Set (ένα μεγάλο ευχαριστώ στον Αλέξανδρο Χέντον), facepainting με την ευγενική χορηγία της Oriflame , χορευτές με την καθοδήγηση χορεύτριας από το Planet , ρεσιτάλ πιάνου από τον Χρήστο Γαλίτη και τους μαθητές του και κάλαντα από τους μαθητές του σχολείου.  Στην Αίθουσα Εκδηλώσεων κάναμε τις αγορές μας από το Χριστουγεννιάτικο Bazaar.  Στον 1ο όροφο του σχολείου οι αίθουσες γέμισαν δραστηριότητες και εργαστήρια: - Αγώνες σκάκι με την καθοδήγηση του Στάθη Γαζή - Ρομπο