Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ελληνικός κάμπος

Ανάμεσα στα πολυάριθμα μεγαλοπρεπή βουνά που στολίζουν απ’ άκρη σ’ άκρη τον κορμό και τα νησιά της Ελλάδας, στριμώχνονται ασφυκτικά οι πεδινές εκτάσεις της χώρας μας. Οι κάμποι της Ελλάδας δε θυμίζουν σε τίποτα τις αχανείς εκτάσεις της κεντρικής Ευρώπης, που απλώνονται από τη μια άκρη του ορίζοντα ως την άλλη, αλλά είναι μικρές σε έκταση, με μεγαλύτερη την πεδιάδα της Θεσσαλονίκης (1.847τ.χλμ.) και δεύτερη την πεδιάδα της Θεσσαλίας (1.184τ.χλμ.)

Όσο οι Έλληνες αγάπησαν τα ελληνικά βουνά, τόσο περιφρόνησαν τον ελληνικό κάμπο, καθένας για τους δικούς του λόγους. Οι οπλαρχηγοί, για παράδειγμα, αγαπούσαν τα βουνά επειδή, αντίθετα με τον κάμπο, τους παρείχαν επαρκή κάλυψη και προστασία από τον εχθρό.

«Ο κάμπος έχει μάτια, κι ο λόγγος έχει αυτιά.»

Οι απλοί άνθρωποι, πάλι, οι ξωμάχοι, αν και εκτιμούσαν τον κάμπο για τα αγαθά που τους παρείχε σε αφθονία, τον έβλεπαν σαν ένα δυνάστη που τους καταπίεζε, τους ανάγκαζε να δουλεύουν από το χάραμα μέχρι τη δύση του ηλίου, κάτω από τη βροχή ή κάτω από το λιοπύρι και πάντα με την αγωνία μήπως έρθει μια φυσική καταστροφή (χαλάζι, χιόνι, πλημμύρα, ξηρασία, ακρίδα, κ.α.) και πάει ο κόπος τους χαμένος.

Οι αναφορές της λαϊκής φιλοσοφίας στον κάμπο δεν είναι πολλές, και συνήθως έχουν αρνητική έννοια:

«Κάνει ο έλατος στον κάμπο;»
(το περήφανο έλατο δεν ταιριάζει στον κάμπο)

«Βρήκες κάμπο κι αλωνίζεις.»
(όταν κάποιος εκμεταλλεύεται τις ευνοϊκές καταστάσεις για να φανεί)

«Α, που να κάμης τον κάμπο ράχη!»
(κατάρα που φανερώνει τον κόπο των ατέρμονων γεωργικών εργασιών)

Μια μικρή ομάδα αινιγμάτων παρομοιάζει τον κάμπο με το βιβλίο:

«Άσπρος κάμπος, μαύρα γίδια.»
«Άσπρος κάμπος, μαύρα βόδια,
χαρά στο νιο που τα λαλεί.»

Αξιομνημόνευτη είναι και η αναφορά του κάμπου στο δημοτικό τραγούδι που μιλά για τους Αντρουτσαίους, που κατεβαίνουν το βουνό Λιάκουρα του Παρνασσού για να πάνε στον κάμπο. Η Λιάκουρα απευθύνεται στον κάμπο με περιφρόνηση:

«Βρε κάμπε αρρωστιάρικε, βρε κάμπε μαραζιάρη,
με τη δική μου λεβεντιά να στολιστείς γυρεύεις;
Για βγάλε τα στολίδια μου, δώ μου τη λεβεντιά μου,
μη λειώσω ούλα τα χιόνια μου και θάλασσα σε κάμω.»




Βιβλιογραφία:
Κ.Ρωμαίος, Ελλάς, Λαογραφία-Γεωγραφία, Εκδ.Γιοβάνη

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Βασιλικός και λαογραφία

Φυτό της οικογένειας των χειλανθών, πολυετές, με φύλλα και άνθη εξαιρετικά εύοσμα, ο «ώκιμος ο βασιλικός» είναι το δημοφιλέστερο ελληνικό φυτό, αγαπητό στις νοικοκυρές, που φροντίζουν να έχουν τουλάχιστον μια γλάστρα του στον κήπο ή το παράθυρό τους. Πλατύφυλλος, σγουρός ή σαραντάφυλλος θεωρείται από το λαό το σύμβολο του έρωτα και της αιώνιας αγάπης, μα και θυμητικό υποσχέσεων και όρκων που δόθηκαν: «Βασιλικέ μου της βραγιάς και κρίνε μου του δάσους άχου, εγώ, πουλάκι μου, και πώς να σε ξεχάσω. Στο παραθύρι που ‘σαι εσύ βασιλικός δεν πρέπει γιατ’ είσαι συ ο βασιλικός κι οπ’ έχει μάτια ας βλέπει. Βασιλικό και ρόζμαρι κι ανθό του γλυκανίσου ο έρωτας τα μάζεψε κι έκαμε το κορμί σου.» Ο βασιλικός έχει ξεχωριστή θέση στην ελληνική λαϊκή παράδοση και χάρη στην συμμετοχή του στη χριστιανική εκκλησιαστική λατρεία. Βασιλικό βυθίζει ο ιερέας στον αγιασμό για να ραντίσει τους πιστούς, σε κλωνάρια βασιλικού τοποθετείται και ο σταυρός στις 14 Σεπτεμβρίου, εορτή του Σταυρού, αφού το αρω...

Γιορτή Μητέρας – Ημέρα Χαράς, Διασκέδασης & Προσφοράς στο 5ο Δημοτικό Βριλησσίων

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 5 ου Δημοτικού Βριλησσίων σας προσκαλεί στην εκδήλωση « M others – Ημέρα Χαράς, Διασκέδασης & Προσφοράς» η οποία υλοποιείται στις 12 Μαΐου και ώρες 10:00 – 15:00 . Με στόχο να μεταδώσουν στα παιδιά τις αρχές της αλληλεγγύης και της ανθρωπιάς, οι γονείς του 5 ου Δημοτικού Βριλησσίων μετατρέπουν για μία ημέρα το σχολείο σε χώρο γέλιου και ψυχαγωγίας, αλλά και σε χώρο στήριξης των ανθρωπιστικών οργανώσεων « ΤοΧαμόγελο του Παιδιού» και PRAKSIS . Τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να δουν θέατρο, να συμμετάσχουν σε παιχνίδια και εργαστήρια, να αγοράσουν βιβλία και να συγκεντρώσουν είδη για τις δύο οργανώσεις. Το πρόγραμμα της εκδήλωσης « M others – Ημέρα Χαράς, Διασκέδασης & Προσφοράς» είναι το ακόλουθο: 10:30 - 11:30   « ΔΩΣ' ΜΟΥ ΤΟ ΧΕΡΙ ΣΟΥ »  Η Εκπαιδευτικός και Συγγραφέας   Γιολάντα Τσορώνη – Γεωργιάδη   ζωντανεύει την ιστορία του ομώνυμου βιβλίου με πολλές δράσεις και παιχνίδια. Τα παιδιά ενών...

Σεμινάριο "Bullying στο Σχολείο: Διάγνωση, Πρόληψη & Αντιμετώπιση"

Με απόλυτη επιτυχία ολοκληρέθηκε την Τετάρτη 17 Απριλίου 2019 το σεμινάριο "Bullying στο Σχολείο: Διάγνωση, Πρόληψη & Αντιμετώπιση" με εισηγήτρια την Δρ. Αντωνία Τορρένς, εκπαιδευτική ψυχολόγο, πρόεδρο του ΚΜΟΠ  και υπεύθυνη του προγράμματος Live Without Bullying . Η Δρ. Τορρένς, την οποία ευχαριστούμε θερμά για τη συμμετοχή της, μας εξήγησε: Τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός: Ποια παιδιά συνήθως βάλλονται από αυτόν και πού, πόσο σοβαρός μπορεί να είναι, για ποιους λόγους κάποια παιδιά ασκούν εκφοβισμό και πώς οι γονείς μπορούν να μιλούν στα παιδιά τους σχετικά με αυτό. Ποιες είναι οι ενδείξεις που μπορούν να έχουν οι γονείς όταν το παιδί τους έχει υποστεί είτε έχει ασκήσει εκφοβισμό Ποια είναι τα συμπτώματα του παιδιού που εκφοβίζεται. Τι μπορούμε να κάνουμε ως γονείς και λάθη που μπορούμε να αποφεύγουμε Πώς θα μάθουμε να ενθαρρύνουμε το παιδί μας να μιλήσει χωρίς να το πιέζουμε. Πώς μπορούμε να ενθαρρύνουμε το παιδί μας να προτείνει το ίδιο τρόπους για να...